Article

Minden kezdet merész – indul a real-time bidding blog

Valószínűleg mindenkinek ismerős a hosszú évek óta, a végén már csak önironikus félmosollyal emlegetett „ez már a mobil éve lesz” jóslat. Miközben jókat mosolyogtunk (magunkon), végül csak eljött, ha nem is a mobil éve, de – ennél jóval többet ígérve – a mobil korszaka. Valójában nem tudunk rábökni arra a konkrét évre, amikor a mobil megkerülhetetlen platformmá vált, elsősorban azért, mert bár számtalan fontos fordulópontra emlékezhetünk, minél több a lehetőség és a megoldás, annál több a kérdés és a kihívás. Naponta nyílnak az újabb kapuk.

A real-time bidding-ről (valós idejű licit) nagyjából 2009 óta lehet hallani, és azóta érezhető a mind erősebb várakozás. A séma azonban kísértetiesen hasonlít a mobilnál tapasztalthoz. Várunk, várunk, türelmetlenkedünk, fejtegetjük a jövőképeket, mielőtt stabil – magyar nyelvű, a hazai viszonyokra adaptált – definíciók és rendszerek lennének a kezünk ügyében, és közben a dolog valahogy belopózik az életünkbe itthon is. Aztán kezd a körmünkre égni – vagy nem.

A magyar piacon egyelőre inkább a konferenciákon, a jövőbe nézős beszélgetéseken fut a téma. Ugyanakkor néhány konkrétumra is emlékezhetünk 2013-ból:

  • 2013 augusztusában jött a hír, hogy – több éves előzmények után – Cadreon néven indított automatizált vásárlási platformot az IPG Mediabrands. A koppenhágai iroda Dánia mellett a többi skandináv országot és más európai piacokat, köztük Magyarországot is kiszolgálja. E téren idén jelentős változás várható, mivel a tervek szerint hamarosan indul a magyar operáció, azaz megérkezik itthonra az első agency trading desk.
  • Novemberben arról kapott hírt a hazai szaksajtó, hogy automatizált médiavásárlásra specializálódott céget indított a ThinkDigital-csoport. A TailWind EMEA 30 országban – köztük a magyar piacon – indult el, és az AppNexus-szal együttműködésben kínálnak szolgáltatást médiavállalatok és ügynökségek számára.
  • Szintén novemberi hír, hogy Adapt néven indított RTB alapú platformot a magyar piacon a Sanoma Media. Ebben a partnerük az Improve Digital, amely az ehhez szükséges RTA (real-time advertising) technológiát szolgáltatja. A Sanoma akkor azt közölte: több szolgáltatót is teszteltek, és végül amellett a rendszer mellett döntöttek, amelyet a holland Sanoma 2012 januárja, a finn Sanoma pedig 2013 nyara óta használ.

RTB, RTA, programmatic, automatizált… Számos definíció, képlékeny tartalommal. Sok külföldi szám, de egyelőre kevés hazai konkrétum. Közbevetések, hogy az automatizálás azért bőven többet jelent és régebb óta velünk van, mint az RTB. Egy másik közbevetés arról, hogy a real-time marketingszemlélet nem szűkíthető le technológiai kérdésekre. Párhuzamos trendek performance marketinggel, big datával. Szép kis káosz. Jó lenne rendet tenni. Mivel a magyar piacra most szivárognak be a konkrét kísérletek és megoldások, és még éppen csak épül a szükséges tudás és szolgáltatói ökoszisztéma, ezért úgy véljük, időben vagyunk, hogy kivegyük a részünket az (ön)edukációból.

A tervek szerint blogunkon lesznek:

  • fogalommagyarázatok
  • esettanulmányok
  • interjúk
  • trendek
  • hazai és nemzetközi adatok

Nem lesz viszont észosztás és tutit mondás. Fogjuk fel ezt a kísérletet közös tanulási folyamatnak, amelynek az a célja, hogy világosabbá váljon, mi is az a programmatic buying, mi az az RTB, és mi a bánatot kezdjünk vele. Kezdőket és a témában már valamelyest jártasakat egyaránt várunk olvasóink közé. Szintúgy szeretnénk hasznos tartalmakat kínálni mind a hirdetők, mind az ügynökségek, mind a médiavállalatok számára.

Kérdezzetek, javasoljatok:) Mi meg elindulunk jól.

A kép forrása: The Economist