Article

Mennyire ismerik itthon a marketingesek a programmatic buyingot?

mmbSzámos külföldi kutatás kerül a kezünk ügyébe, amelyek azzal foglalkoznak, hogy mennyire ismerik vagy épp nem ismerik a marketingesek a programozott vásárlást, s tervezik-e használni, vagy éppen már használják is. Itthon homályosabb erről a képünk, nem készült vonatkozó megkérdezéses kutatás, így aztán tettünk ez ellen:)

Pontosabban a Médiapiac.com és az Ipsos végzett kutatást. (És akkor itt a disclaimer: a poszt szerzője a Médiapiac főszerkesztője, szóval innen T/1-ben folytatnám.) A Marketing Mood Barometer kutatást évente végezzük, ez volt a harmadik hullám. Minden évben a marketingesek várakozásairól, gondolkodásáról, hatékonyságot és egyebeket érintő percepcióiról igyekszünk képet kapni.

(70+ válaszadó volt, nyilván nem lehet B2B kutatásról azt állítani, hogy klasszikus értelemben véve reprezentatív, ugyanakkor elsősorban a top100 hirdetőnél dolgozó vezető szakemberek válaszoltak, szóval ez talán mégis jelent valamit.)

Minden évben igyekszünk valami extrát is becsempészni a sztenderd témák mellé. Idén a szakmai szervezetek ismertsége és a reklámadó mellett két trendi-szexi témáról kérdeztük meg a marketingeseket. E két téma pedig a programmatic buying és a natív hirdetés.

Az eredményeket minden évben A hatékony kommunikáció napja konferenciánkon mutatja be az Ipsos. S mivel sok, a jelenben nyomasztó témáról kellett beszélni, e két, inkább a jövőről szóló eredmény nem került elő az előadásban. No, de most elővesszük:)

Programmatic buying:

  • 12 százalék mondta azt, hogy kipróbálta és használja, míg fele ennyien azt, hogy ugyan kipróbálták már, de egyelőre nem használják.
  • Ami a terveket illeti: 16% kipróbálná egy éven belül, 20 százalék azonban még ilyen időtávon sem tervezi a programmatic buying kipróbálását.
  • 12% még sosem hallott erről a dologról, ami nem is olyan rossz arány.
  • A válaszadók harmada pedig úgy érzi, hogy nem tud még eleget e területről ahhoz, hogy dönteni tudjon.

Ezek egyébként nagyjából hasonló arányok ahhoz, amilyeneket a fejlettebb piacokon készült felmérésekben látunk. Azt is tudjuk azonban, hogy a számok csak egy dolog, egy sor minőségi tényező, a mögöttes trendek mutatják meg, pontosan mit is jelentenek e százalékok. Az örömhír, hogy a téma nem kínai a marketingeseknek, viszont velük beszélgetve, a kihívásokat és lehetőségeket emlegetve a programozott vásárlás messze nincs az első említések között. Ez itthon egyelőre még mindig csak az ügynökségek és a média témája. Ez nyilván változni fog, amikor tényleg elindulnak azok a szolgáltatások, amelyek egyelőre kísérleti fázisban vannak, vagy még csak tervek az asztalon. Hajrá:)

Natív:

Erről rövidebben, mert nem tárgya a blognak, bár egy idő múlva biztosan az lesz, mert a fejlettebb piacokon már a natív felületek programozott adás-vétele is téma, ami ugye elsőre furának tűnik, de mégsem az. Szóval:

  •  16% kipróbálta és használja.
  • 12% kipróbálta, de egyelőre kösz, nem.
  • Tervek: 26% egy éven belül tervezi kipróbálni, 18% egy éven belül sem.
  • És ami igazán meglepő: 26% még nem is hallott róla.

Ez annak fényében érdekes, hogy azok, akik viszont használják, kifejezetten az innovatív, sőt, hatékonynak ítélt eszközök között tartják számon. (Utóbbi inkább az újdonság varázsának tudható be. Plusz az is jó kérdés, hogy a natív megoldások mennyire újak, e néven bizonyosan, de azért a kiadóknak vagy a tévéknek lenne ehhez szavuk.)