Article

Programozott vásárlás: mennyire ismerik, használják a hazai marketingesek?

Question mark with different directionTavaly már voltak adataink a Marketing Mood Barometer kutatásból, amelyet a Médiapiac és kutatási partnere – 2014-ig ez az Ipsos volt, idén már az Inspira Research – mutatnak be minden évben a piacnak. Ez a kutatás a marketingesek gondolkodását, várakozásait és az egyes marketingkommunikációs eszközökhöz kapcsolódó percepcióikat vizsgálja. A programozott vásárlásról először tavaly tettek fel kérdést a kutatók, idén – kicsivel nagyobb, de még mindig topmarketingeseket tömörítő mintán, picivel módosított kérdésekkel – jött az ismétlés.

A Marketing Mood Barometer 2015-ös adatai szerint még mindig mindössze 9 százalék a használók aránya, és még mindig több mint 36 százaléknyian állítják, hogy nem tudnak eleget a területről ahhoz, hogy határozottan előrelépjenek. Majdnem 14 százalék még soha nem hallott a programozott vásárlásról. 18% még nem próbálta ki, de egy éven belül tervezi, 22 százalék pedig nem próbálta ki, de nem is tervezi egy éven belül.

Azt mondhatjuk, hogy nem igazán történt előrelépés a tavalyi évhez képest, akkor ezt írtuk:

  • 12 százalék mondta azt, hogy kipróbálta és használja, míg fele ennyien azt, hogy ugyan kipróbálták már, de egyelőre nem használják.
  • Ami a terveket illeti: 16% kipróbálná egy éven belül, 20 százalék azonban még ilyen időtávon sem tervezi a programmatic buying kipróbálását.
  • 12% még sosem hallott erről a dologról, ami nem is olyan rossz arány.
  • A válaszadók harmada pedig úgy érzi, hogy nem tud még eleget e területről ahhoz, hogy dönteni tudjon.

Nyilvánvalóan az ilyen B2B megkérdezések nem tekinthetőek a hagyományos értelemben reprezentatívnak, de továbbra is nagyvállalati marketinges körből érkeztek a válaszok. A lista, amelyet tavaly használtak a kutatók, bővebb lett, de jellegét tekintve nem változott. A válaszadók száma idén picit kevesebb volt e kérdés esetében, mint 2014-ben, így az ilyenkor szokásos alacsony elemszám torzíthat valamennyit. Aztán ott van az is, hogy nem magyarázta a kérdőív a marketingeseknek, mit is értsenek programozott vásárlás alatt. De ezek együtt sem okozhatnak akkora torzítást, hogy ne legyen egyértelmű: nem történt jelentős előrelépés a topmarketingesek ismereteit, illetve gyakorlatát tekintve.

Egy további adalék: késő nyáron ugyanezen körben a Maxus is végzett egy kutatást, ők a programozott/automatizált rendszerek használatára kérdeztek rá. Itt a válaszok alapján az jött ki, hogy programozott/automatizált rendszereket mindössze 20 százaléknyian használtak, míg további 27 százaléknyian próbáltak már ki. Magasabb arány, de nem változtat a következtetésen, miszerint van még mit tennie a piacnak. (Érdemes a linkre kattintani, mert sok más izgalmas kérdést is vizsgált a médiaügynökség B2C és B2B körben.)