Article

Egymilliárd fölé került a programmatic költés

Az IAB Hungary március elején mutatta be a tavalyi költési adatokat. Ezek alapján az online piacon a hirdetők több mint 68 milliárd forintot költöttek el 2016-ban.

Az IAB Adex alapján az online piac 2016-ban 22 százalékkal nőtt, ami önmagában nagyon jó hír, mivel jócskán meghaladta az egy évvel korábban kimutatott 14 százalékot. Ezen belül is erőteljesen nőtt a programmatic költés.

Az automatizált és ezen belül a programmatic költést 2014 óta vizsgálja az IAB Hungary. Az automatizált szegmens tartalmazza a Google és a Facebook vonatkozó részét is, ez 2016-ban 9 milliárd forint fölé tornázta magát. Ezen belül a programmatic átlépett egy bűvös határt: egymilliárd forintnál is több áramlott ebbe a piacrészbe. A programmatic szegmensen belül továbbra is az RTB a meghatározó 944 millió forinttal.

2017-ben hasonló bővülésre lehet számítani, amit jól mutat a piaci várakozásokat vizsgáló IAB AdExpect is. Eszerint a megkérdezett szakemberek leginkább a programmatic esetében számítanak nagy növekedésre. Ezt a mobil és a video követi, ami azt jelenti, hogy az előző évivel megegyező sorrend született. A hirdetőket külön vizsgálva azt mondhatjuk: náluk a mobil szerepel az első helyen, megelőzve a videot és a programmatic-ot.