Article

A programmatic piacok érettségét vizsgálta a WFA

A Hirdetők Világszövetsége (WFA) és az Infectious Media kutatása szerint minden programmatic piac más, így nem lehet egyenmegoldásokban gondolkodni.

A részletesebb kép érdekében nem csak azt vizsgálták, hogy az egyes piacokon mennyi az egy főre jutó programmatic reklámköltés, hanem az érettség megállapításához figyelembe vették pl. a PMP arányát, az eszközhasználatot és más tényezőket is.

A vizsgált piacokat négy csoportra osztották: programmatic vezérelt, az érettség állapotát közelítő, mobilvezérelt és feltörekvő.

Az amerikai, a brit, az ausztrál és a francia piacot magában foglaló első csoport esetében az inventory többsége már programmatic, ami azt jelenti, hogy prémium felületek is bőségesen rendelkezésre állnak, gyakran rugalmas és transzparens kereskedelmi modellben. A hirdetők elvárhatják, hogy a viewability megfelelő legyen, a kereskedés átláthatóan történjen, és megfelelő mennyiségben és minőségben álljanak rendelkezésre adatok.

A második csoportot a japán, a német és a brazil piac alkotja ebben a kutatásban. Ezekben az országokban az inventory és a hirdetési formátumok nagyrésze elérhető lesz programmatic kereskedésre, de a hozzáférés kevésbé lesz automatizált. Ennek több oka is lehet: a hagyományos médiakapcsolatok erőssége vagy a földrajzi és kulturális adottságok, amelyek megadályozták eddig, hogy ezek a piacok valóban éretté váljanak. Ezekben az országokban fontos lehet a kiadókkal való személyes kapcsolatépítés – javasolja a WFA.

Kína, Indonézia és India a mobilvezérelt piacok közé tartoznak: sokkal nagyobb inventory érhető el mobilfelületeken (telefon, táblagép), mint más kategóriákban. Ezeken a piacokon nagyon fontos, hogy a használt eszközökről megfelelő mérések álljanak rendelkezésre.

A feltörekvő piacokon (Oroszország, Dél-Afrika, Malajzia) a programmatic szegmensbe a leggyakrabban hagyományos piaci szereplők lépnek be, ami együtt jár az ezeknél megszokott kereskedési módok továbbélésével. Problémák lehetnek a transzparenciával, és a WFA szerint a hirdetők jobban teszik, ha figyelnek a kapott szolgáltatások tartalmára és a szerződéses ügyekre.

A legérettebb piacokon a megfelelő inventory alapfeltétele a header bidding széleskörű elfogadottsága a prémium kiadók körében. Ez megnöveli a rendelkezésre álló prémium inventoryt, például a video szegmensben.

A második, érettség állapotát közelítő csoportban talán a vártnál nagyobb az ads.txt inventory aránya. Ez általában az érett piacok sajátja, de itt inkább arra utal, hogy a programmatic inventory relatíve kevés sales house-nál koncentrálódik, ami a szélesebb körű fejlődés gátja lehet – áll a WFA jelentésében.

A mobilivezérelt piacokon viszonylag kisebb desktop inventory érhető el, ami másfajta közelítést igényel, és ebben az app first környezetben szükség lehet alternatív adat és technológiai partnerekre.

A PMP (Private Marketplace) megoldások minden piacon gyorsan terjednek, de főleg az érett piacokra igaz ez. A PMP magasabb árakat jelenthet, mint a nyílt aukciók, de sok szempontból előnyösebb lehet a irdetők számára: jobb elérést biztosít a prémium inventoryhoz és az egyedi kiadói adatokhoz (2nd party data).